Saturday 31 May 2014

TUGASAN PRA 3107

1.0 PENGENALAN

Pendidikan merupakan satu aspek yang penting dalam setiap diri individu dan ia memainkan peranan penting dalam melahirkan insan deduktif yang dinamik dalam semua aspek kehidupan. Secara umumnya, pendidikan selalu dikaitkan dengan proses pengajaran dan pembelajaran sesuatu kemahiran, penyampaian ilmu dan juga penerapan nilai. Dalam konteks kanak-kanak, pendidikan perlu dilihat sebagai satu proses yang berterusan berkembang serentak dengan perkembangan individu seorang kanak-kanak yang mempelajari apa sahaja yang ada di persekitaran. Ilmu atau kemahiran yang diperoleh akan diaplikasikan dalam kehidupan seharian dan  sebagai persediaan untuk kehidupannya di masa yang akan datang.

   Emosi adalah perkataan yang berasal dari perkataan Greek iaitu “emovere“ yang bermaksud untuk keluar. Secara ringkas dapat difahamkan bahawa ianya adalah meluahkan perasaan. Emosi adalah perasaaan yang melibatkan reaksi psilogikal yang sukar dikesan dan ditunjukkan dengan ciri-ciri dan bentuk-bentuk yang tertentu. Dalam perkembangan kanak-kanak ianya adalah aspek yang penting selain perkembangan kognitif iaitu fungsi otak dan juga pemikiran serta tingkah laku kanak-kanak itu sendiri Tingkah laku emosi boleh dibahagikan kepada dua bahagian iaitu yang pertama adalah berpunca dari faktor luaran dengan menunjukkan reaksi emosi yang boleh dilihat seperti ketawa, senyum, menangis, masam muka , tidak berkata dan sebagainya. Yang kedua adalah ia berpunca dari faktor dalaman iaitu perasaan emosi yang dilahirkan melalui tingkah laku emosi yang berubah mengikut tindak balas emosi untuk menarik perhatian penjaga atau rakan-rakan. Emosi juga adalah merupakan tindak balas perlakuan kanak-kanak dan merupakan cara yang paling mudah untuk mereka mengeluarkan fikiran dan perasaan.

       Kemahiran sosial pula adalah kemahiran kanak-kanak untuk mereka membina kesedaran tentang orang lain dan perasaan mereka. Kanak-kanak mempunyai kebolehan untuk mengekalkan perhubungan tersebut dan menjadikan mereka pandai dan mudah untuk mendekati orang lain serta dapat berkomunikasi dengan cara yang efektif. Kanak-kanak yang mempunyai kemahiran sosial akan mematuhi peraturan sosial dan berkebolehan bertingkah laku dalam kumpulan secara harmoni. Mereka dapat melibatkan diri dengan berfikir tentang kendiri , orang lain dan cara sesuatu perhubungan sosial itu dijalankan.

          Kemahiran emosi dan sosial pula ialah kebolehan untuk memahami, mengurus dan melahirkan aspek emosi dan sosial dalam kehidupan seseorang dalam cara yang membolehkan seseorang berjaya menguruskan tugas-tugas dalam kehidupan seperti pembelajaran, membentuk perhubungan, menyelesaikan masalah dan menyesuaikan kehendak-kehendak pertumbuhan dan perkembangan. Konsep ini merangkumi kesedaran kendiri, kawalan sifat impulsive, bekerja secar koperatif, menyayangi diri dan orang lain. Pendidikan sosial dan emosi pula ialah satu proses dalam mana seseorang membina kemahiran, sikap dan nilai yang perlu untuk memperoleh kecekapan sosial dan emosi.


2.0 LAPORAN PENULISAN AKADEMIK

Postmortem juga diadakan selepas projek pertandingan bercerita kanak-kanak Prasekolah Al-Falah berakhir. Antara masalah sosioemosi yang dihadapi oleh Amsyar ialah dia tidak berani untuk memandang ke hadapan semasa bercerita, kelihatan sangat malu iaitu hanya memandang ke bawah sepanjang sesi bercerita tersebut dan cepat panik bila berhadapan dengan orang ramai. Selain itu juga, penggunaan intonasi suara juga kurang sesuai semasa bercerita dan kurang mengucapkan perkataan salam ketika berjumpa dengan guru-guru pelatih.

Bagi mengatasi masalah yang dihadapi oleh Amsyar iaitu penggunaan intonasi suara yang kurang sesuai dalam sesuatu situasi, saya berpendapat bahawa teori pembelajaran sosial dan sosial kognitif yang diperkenalkan oleh Albert Bandura amat sesuai digunakan iaitu Bandura menyatakan bahawa manusia secara  semula jadi belajar melalui proses peniruan atau pemerhatian. Amsyar tidak dapat membuat intonasi suara tinggi, rendah, gembira, sedih dan bertanya. Hal ini dapat diatasi apabila guru menjadi model kepada kanak-kanak prasekolah iaitu guru harus menggunakan intonasi yang sesuai dalam sesuatu situasi dan menunjukkan tingkah laku yang baik kepada kanak-kanak agar Kanak-kanak akan memerhati dan mula meniru perlakuan guru tersebut. Oleh itu guru haruslah peka dalam sesuatu perkara yang hendak dilakukan.

Selain itu, untuk mengatasi masalah Amsyar seperti kurang mengucapkan perkataan salam, saya berpendapat ianya dapat diatasi dengan menggunakan model Asertif Lee Center (1976). Hal ini kerana model ini menekankan peraturan dalam bilik darjah sebagai satu langkah mengurus tingkah laku murid. Peranan guru adalah untuk memastikan bahawa semua murid akan dapat mengikuti peraturan agar proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan lancar. Ironinya, guru harus menetapkan satu bentuk peraturan di prasekolah dan perlu diikuti peraturan tersebut oleh kanak-kanak pada setiap hari. Hal ini bertujuan untuk meningkatkan disiplin kanak-kanak prasekolah terhadap sesuatu perkara. Sebagai contoh kanak-kanak harus memberi salam pada guru, pembantu serta orang yang datang ke prasekolah setiap hari, mengucapkan terima kasih apabila menerima sesuatu daripada seseorang, memakai pakaian yang kemas, membuang sampah di tong sampah, menjaga pergaulan dan sebagainya. Guru haruslah memainkan peranan yang penting dalam menguruskan kanak-kanak seperti bersikap adil, jangan terlalu garang, serta penyayang dalam menjalankan peraturan dalam bilik darjah. Hal ini bertepatan dengan guru asertif iaitu guru yang tidak pasif dan juga tidak agresif tetapi guru yang konsisten dalam mengambil tindakan yang sesuai terhadap peraturan yang ditetapkan.

Menurut Teori Perkembangan Psikososial Erik Ericson (1963)  ketika berumur antara tiga hingga lima tahun, kanak-kanak mula berupaya menerokai persekitaran dan mencipta aktiviti sendiri. Mereka mempunyai persekitaran fizikal yang lebih luas dan bebas bergerak. Perkembangan bahasa berkembang dengan cepat dan mereka dapat menyoal, memahami jawapan dan dapat membayangkan berbagai-bagai kemungkinan. Hasil positif pada tahap ini ialah inisiatif. Sebaliknya jika kanak-kanak pada tahap ini dihalang daripada melaksanakan kehendak mereka dan rancangan aktivitinya oleh ibu bapa, hal ini akan memperkembang rasa bersalah yang akan membawa kepada perasaan takut dan kurang tegas. Hal seperti ini boleh dilihat ketika kami menunjukkan cerita toyol kepadanya dan dia memberi segala pendapatnya tentang toyol berkenaan. Dia mula banyak bertanya tentang kewujudan toyol, pengalamannya sebelum ini dengan melihat cerita toyol, rupa bentuk toyol dan sebagainya. Kami memberi pilihan kepadanya sama ada bersetuju ataupun tidak jika cerita ini dipersembahkan dalam pertandingan dan tanpa segan silu Amsyar bersetuju memilih cerita ini sebagai persembahan ketika pertandingan nanti. Ini dapat menjadikan kanak-kanak tersebut membuat keputusan sendiri berdasarkan pemikiran mereka tanpa pemaksaan daripada orang lain dan meningkatkan pemikiran kreatif  dan kritis mereka.

Untuk mengatasi perasaan malu kanak-kanak tersebut, Teori Pelaziman Operan B.F Skinner juga dapat memberi kesan yang positif bagi mengatasi masalah tersebut. Skinner memperkenalkan dua kategori peneguhan iaitu positif dan negatif. Peneguhan positif berupa peneguhan yang diberikan menjadi rangsangan kepada tingkah laku seterusnya. Ketika permulaan sesi latihan bercerita, Amsyar kelihatan amat malu dengan kami. Oleh itu kami telah memberikan peneguhan yang positif kepadanya iaitu memberi pujian, galakan, kata-kata semangat dan hadiah kepadanya. Hal ini menjadikan Amsyar tidak lagi berasa segan dengan kami dan dapat mengikuti segala arahan dengan cepat. Ini menjadikan proses pengajaran kami berlaku dengan berjalan lancar. Tetapi pada pertandingan Amsyar kelihatan malu dan segan kerana di hadapannya terdapat ramai rakan-rakan dan guru-guru pelatih. Hal ini kerana Amsyar cepat panik jika ramai orang di hadapannya. Oleh itu latihan demi latihan yang mantap dapat menjadikan Amsyar seseorang yang berani pada suatu ketika nanti.

kami sangat berpuas hati dengan komitmen yang diberi oleh Amsyar. Kami bersyukur ke hadrat Ilahi kerana pertandingan bercerita ini berjalan dengan lancar. Terima kasih diucapkan kepada semua yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung. Diharap pertandingan bercerita dapat dijalankan lagi pada masa akan datang dan dapat mencungkil bakal murid prasekolah.

3.0 PERKEMBANGAN

    Pertandingan bercerita kanak-kanak prasekolah bermula pada pukul 10.00 pagi dan berakhir pada pukul 11.05 pagi. Pertandingan ini telah diadakan di Prasekolah Al-Falah SK Institut Pendidikan Guru Kampus Dato’Razali Ismail. Pengacara majlis untuk pertandingan ini terdiri daripada guru-guru pelatih PISMP Prasekolah semester 4 iaitu Mohamad Amirul Naim bin Zainuddin dan Tay Yee Zoe. Juri-juri pula adalah terdiri daripada Encik Abd. Halim bin Ismail, Puan Norasmah binti Mohd Noor dan saudari Ann Rutbah binti Mohd Adnan. Terdapat 6 orang kanak-kanak prasekolah yang akan bertanding dalam pertandingan bercerita ini. Selain itu, seramai45 orang kanak-kanak  prasekolah menjadi penonton melihat rakan-rakan mereka bercerita.

            Dalam kumpulan kami, kanak-kanak prasekolah yang bernama Muhammad Izat Hamsyari Bin Abd. Halim telah dipilih  untuk menjadi peserta dalam aktiviti bercerita. Setelah di undi, Amsyar telah mendapat nombor ketiga iaitu nombor giliran untuk bertanding. Sementara menunggu giliran, Amsyar kelihatan berdebar-debar, dia juga menangis sambil menundukkan kepalanya. Kami ada meletakkan patung di dalam perut Amsyar  untuk menjadikan watak toyol sebagai hantu yang buncit. Setelah ditanya kenapa menangis barulah kami faham bahawa Amsyar  tidak menyukai kelihatan perut buncit. Oleh itu kami telah membuang patung tersebut dari perut Amsyar. Alhamdulillah, keadaan tersebut akhirnya dapat dikawal selepas ahli-ahli kumpulan memberi keyakinan kepada Amsyar. Akhirnya, Amsyar berjaya mendapat tempat kedua dalam pertandingan bercerita tersebut.

Sementara menunggu pengiraan markah oleh ahli jawatankuasa pertandingan, kami telah membuat persembahan dengan murid-murid prasekolah. Kami telah menyanyikan lagu Aku Yang Dulu oleh Tegar bersama-sama dengan murid. Kelihatan murid sangat terhibur menyanyikan lagu tersebut. Pertandingan bercerita diteruskan dengan Majlis Penyampaian Hadiah. Pensyarah Penyelaras Subjek Perkembangan Kerohanian dan Moral Kanak-kanak Prasekolah (PRA 3108) iaitu Encik Abd. Halim menyampaikan hadiah kepada peserta-peserta. Kelihatan semua murid prasekolah tidak sabar untuk mengetahui pemenang pertandingan bercerita. Pertandingan bercerita ini dimenangi oleh Nur A’lia A’tiqah bt Mohd Shafian. Manakala tempat kedua dimenangi oleh Muhammad Izzat Hamsyari b. Abd. Halim. Seterusnya tempat ketiga dimenangi oleh Alwani bt. Mohd Fadzli.

        Selepas Majlis Penyampaian Hadiah, Ketua Projek iaitu Nurul Amirah Syazana Binti Mohd Naim, guru pelatih IPG KDRI memberi ucapan tentang pertandingan bercerita kanak-kanak prasekolah. Pertandingan Bercerita Kanak-kanak Prasekolah berakhir dengan aktiviti menyanyikan lagu  bersama-sama di antara guru-guru pelatih dengan kanak-kanak prasekolah. Lagu yang dinyanyikan bersama-sama ialah dari kumpulan Tegar iaitu “Aku Yang Dulu Bukannya Yang Sekarang”. Alhamdulillah sepanjang pertandingan tersebut dijalankan dengan lancar dan berakhir dengan sempurna.

4.0 LAPORAN PENULISAN AKADEMIK

Postmortem juga diadakan selepas projek pertandingan bercerita kanak-kanak Prasekolah Al-Falah berakhir. Antara masalah sosioemosi yang dihadapi oleh Amsyar ialah dia tidak berani untuk memandang ke hadapan semasa bercerita, kelihatan sangat malu iaitu hanya memandang ke bawah sepanjang sesi bercerita tersebut dan cepat panik bila berhadapan dengan orang ramai. Selain itu juga, penggunaan intonasi suara juga kurang sesuai semasa bercerita dan kurang mengucapkan perkataan salam ketika berjumpa dengan guru-guru pelatih.

Bagi mengatasi masalah yang dihadapi oleh Amsyar iaitu penggunaan intonasi suara yang kurang sesuai dalam sesuatu situasi, saya berpendapat bahawa teori pembelajaran sosial dan sosial kognitif yang diperkenalkan oleh Albert Bandura amat sesuai digunakan iaitu Bandura menyatakan bahawa manusia secara  semula jadi belajar melalui proses peniruan atau pemerhatian. Amsyar tidak dapat membuat intonasi suara tinggi, rendah, gembira, sedih dan bertanya. Hal ini dapat diatasi apabila guru menjadi model kepada kanak-kanak prasekolah iaitu guru harus menggunakan intonasi yang sesuai dalam sesuatu situasi dan menunjukkan tingkah laku yang baik kepada kanak-kanak agar Kanak-kanak akan memerhati dan mula meniru perlakuan guru tersebut. Oleh itu guru haruslah peka dalam sesuatu perkara yang hendak dilakukan.

Selain itu, untuk mengatasi masalah Amsyar seperti kurang mengucapkan perkataan salam, saya berpendapat ianya dapat diatasi dengan menggunakan model Asertif Lee Center (1976). Hal ini kerana model ini menekankan peraturan dalam bilik darjah sebagai satu langkah mengurus tingkah laku murid. Peranan guru adalah untuk memastikan bahawa semua murid akan dapat mengikuti peraturan agar proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan lancar. Ironinya, guru harus menetapkan satu bentuk peraturan di prasekolah dan perlu diikuti peraturan tersebut oleh kanak-kanak pada setiap hari. Hal ini bertujuan untuk meningkatkan disiplin kanak-kanak prasekolah terhadap sesuatu perkara. Sebagai contoh kanak-kanak harus memberi salam pada guru, pembantu serta orang yang datang ke prasekolah setiap hari, mengucapkan terima kasih apabila menerima sesuatu daripada seseorang, memakai pakaian yang kemas, membuang sampah di tong sampah, menjaga pergaulan dan sebagainya. Guru haruslah memainkan peranan yang penting dalam menguruskan kanak-kanak seperti bersikap adil, jangan terlalu garang, serta penyayang dalam menjalankan peraturan dalam bilik darjah. Hal ini bertepatan dengan guru asertif iaitu guru yang tidak pasif dan juga tidak agresif tetapi guru yang konsisten dalam mengambil tindakan yang sesuai terhadap peraturan yang ditetapkan.

Menurut Teori Perkembangan Psikososial Erik Ericson(1963)  ketika berumur antara tiga hingga lima tahun, kanak-kanak mula berupaya menerokai persekitaran dan mencipta aktiviti sendiri. Mereka mempunyai persekitaran fizikal yang lebih luas dan bebas bergerak. Perkembangan bahasa berkembang dengan cepat dan mereka dapat menyoal, memahami jawapan dan dapat membayangkan berbagai-bagai kemungkinan. Hasil positif pada tahap ini ialah inisiatif. Sebaliknya jika kanak-kanak pada tahap ini dihalang daripada melaksanakan kehendak mereka dan rancangan aktivitinya oleh ibu bapa, hal ini akan memperkembang rasa bersalah yang akan membawa kepada perasaan takut dan kurang tegas. Hal seperti ini boleh dilihat ketika kami menunjukkan cerita toyol kepadanya dan dia memberi segala pendapatnya tentang toyol berkenaan. Dia mula banyak bertanya tentang kewujudan toyol, pengalamannya sebelum ini dengan melihat cerita toyol, rupa bentuk toyol dan sebagainya. Kami memberi pilihan kepadanya sama ada bersetuju ataupun tidak jika cerita ini dipersembahkan dalam pertandingan dan tanpa segan silu Amsyar bersetuju memilih cerita ini sebagai persembahan ketika pertandingan nanti. Ini dapat menjadikan kanak-kanak tersebut membuat keputusan sendiri berdasarkan pemikiran mereka tanpa pemaksaan daripada orang lain dan meningkatkan pemikiran kreatif  dan kritis mereka.

Untuk mengatasi perasaan malu kanak-kanak tersebut, Teori Pelaziman Operan B.F Skinner juga dapat memberi kesan yang positif bagi mengatasi masalah tersebut. Skinner memperkenalkan dua kategori peneguhan iaitu positif dan negatif. Peneguhan positif berupa peneguhan yang diberikan menjadi rangsangan kepada tingkah laku seterusnya. Ketika permulaan sesi latihan bercerita, Amsyar kelihatan amat malu dengan kami. Oleh itu kami telah memberikan peneguhan yang positif kepadanya iaitu memberi pujian, galakan, kata-kata semangat dan hadiah kepadanya. Hal ini menjadikan Amsyar tidak lagi berasa segan dengan kami dan dapat mengikuti segala arahan dengan cepat. Ini menjadikan proses pengajaran kami berlaku dengan berjalan lancar. Tetapi pada pertandingan Amsyar kelihatan malu dan segan kerana di hadapannya terdapat ramai rakan-rakan dan guru-guru pelatih. Hal ini kerana Amsyar cepat panik jika ramai orang di hadapannya. Oleh itu latihan demi latihan yang mantap dapat menjadikan Amsyar seseorang yang berani pada suatu ketika nanti.

kami sangat berpuas hati dengan komitmen yang diberi oleh Amsyar. Kami bersyukur ke hadrat Ilahi kerana pertandingan bercerita ini berjalan dengan lancar. Terima kasih diucapkan kepada semua yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung. Diharap pertandingan bercerita dapat dijalankan lagi pada masa akan datang dan dapat mencungkil bakal murid prasekolah.

5.0 PENUTUP

Kesimpulannya, hampir semua kanak-kanak prasekolah mempunyai masalah dalam sosio emosi. Sebagai seorang guru, pengetahuan tentang perkembangan sosioemosi kanak-kanak haruslah ada supaya masalah sosioemosi yang berlaku dalam kalangan kanak-kanak boleh diatasi agar proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas berjalan dengan lancar.
            Selain daripada itu, guru haruslah peka terhadap keadaan emosi kanak-kanak sepanjang masa mereka menduduki pembelajaran di kelas. Kepekaan ini amat penting kerana jika terdapat kanak-kanak yang mempunyai masalah emosi, pembelajaran kanak-kanak akan terjejas dan menyebabkan objektif pengajaran dan pembelajaran guru tidak tercapai. Di samping itu juga, guru haruslah menyelidiki masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak yang bermasalah seterusnya mengenal pasti punca ataupun faktor kanak-kanak tersebut mengalami masalah tersebut. Contohnya, menyiasat latar belakang keluarga kanak-kanak tersebut, ekonomi dan sebab lain yang menyebabkan masalah sosioemosi tersebut. Oleh itu, cara untuk mengatasi masalah ini dapat dicari dan seterusnya memperbaiki masalah sosioemosi kanak-kanak. Natijahnya, penyelesaian masalah sosioemosi akan terus ditangani dan kanak-kanak juga dapat menumpukan sepenuh perhatian terhadap pembelajaran.

            Di samping itu, guru boleh mempelbagaikan kaedah dan teknik pengajarannya. Hal ini demikian kerana teknik pengajaran yang kurang menarik akan mengundang masalah sosioemosi kanak-kanak sehingga melakukan tingkah laku yang negative seperti disruptif iaitu mengganggu dan mengacau pengajaran dan pembelajaran di kelas. Tamsilnya, menggunakan teknik bercerita dalam pengajaran. Kesannya, pengajaran akan menarik perhatian kanak-kanak dan membolehkan seluruh perhatian mereka tertumpu kepada guru kerana mendengar guru bercerita. Justeru itu, guru haruslah melakukan pemerhatian terhadap setiap kanak-kanak yang mempunyai masalah dan merancang pengajaran dengan rapi dan teratur agar memenuhi keperluan kanak-kanak ketika di dalam kelas.

            Seterusnya, pengajaran yang dilakukan haruslah mengikut kemampuan kanak-kanak. Hal ini terjadi kerana masalah sosioemosi kanak-kanak juga bergantung dengan tahap pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan oleh guru. Pengajaran yang melebihi had pengetahuan kanak-kanak akan menyebabkan mereka tidak mengetahui dan menghayati setiap pembelajaran yang mereka jalankan. Contohnya, aktiviti yang tidak berkaitan dengan aktiviti rutin harian kanak-kanak dan pengetahuan sedia ada kanak-kanak. Hal ini mengakibatkan kanak-kanak tidak dapat mengikuti aktiviti secara keseluruhan dan akan lebih banyak melihat daripada membuat serta melakukan aktiviti sendiri ataupun mengganggu rakan lain. Pengetahuan yang mereka dapat juga hanya sedikit, melainkan aktiviti tersebut dibuat dan diubahsuai mengikut tahap kemampuan kanak-kanak. Dengan itu, masalah sosioemosi yang dilakukan kanak-kanak dapat diatasi dan pengajaran juga tidak akan menimbulkan kekeliruan kanak-kanak.

            Dalam pada itu, sosioemosi kanak-kanak juga bergantung dengan keadaan bersama keluarganya ketika di rumah. Kanak-kanak juga amat memerlukan sokongan daripada keluarganya dalam apa jua yang dilakukannya. Hal ini bersangkut-paut dengan sosioemosi kerana kanak-kanak ingin keluarganya sentiasa menyokong dan menghargai sesuatu aktiviti yang dilakukannya. Sebagai contoh, ketika pertandingan bercerita yang telah dijalankan, terdapat kanak-kanak yang kurang yakin dan hampir tidak mahu meneruskan pertandingan kerana ahli keluarganya tidak memberi semangat terhadapnya. Hal ini mengakibatkan, kanak-kanak kurang yakin untuk menonjolkan bakatnya dan emosinya juga terganggu menyebabkannya hampir tidak mengikuti pertandingan. Walaubagaimanapun, emosinya sedikit pulih dan berkeyakinan setelah guru pelatih yang membimbingnya memberikan semangat dan sokongan terhadapnya. Jelaslah bahawa ibu bapa juga mempunyai peranan yang penting dalam memastikan kanak-kanak terhindar daripada masalah sosioemosi.

            Kesimpulannya, peranan semua pihak adalah amat penting untuk memastikan masalah kanak-kanak dalam sosioemosi dapat ditangani. Guru juga haruslah mempunyai pengetahuan dalam menangani masalah sosioemosi kanak-kanak ketika di sekolah agar mereka dapat mengikuti dan mendapat input dalam pembelajaran yang dijalankan. Ibu bapa pula hendaklah memastikan masalah dalam keluarga tidak mengganggu sosioemosi kanak-kanak.

REFLEKSI (AZIZUL  KHUZAIRI BIN ABDUL AZIZ 920811-11-5795)

Syukur Ke hadrat Ilahi dengan limpah kurnia-Nya dapat saya menyiapkan kerja kursus ini dengan masa yang telah ditetapkan. Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pensyarah  saya iaitu Puan Norasmah binti Mohd Noor kerana banyak menyumbang idea dan membimbing kami untuk menyiapkan tugasan ini. Saya juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan sekumpulan saya iaitu Aliff Syafiq, Freda Laleng Jok, Masronieka dan Rabiatul Iqmar kerana tidak jemu memberi tunjuk ajar dalam proses menyiapkan kerja kursus ini. Mereka sering berkongsi pendapat dalam menyiapkan tugasan ini. Saya berasa amat berbangga kerana mereka semua tidak lokek untuk berkongsi ilmu kepada saya. Tanpa mereka tidak mungkin  saya dan rakan  sekumpulan dapat menyiapkan tugasan ini dengan sempurnanya.

Saya dan rakan sekumpulan telah menerima satu tugasan projek daripada pensyarah untuk subjek Perkembangan Sosioemosi Kanak-kanak (PRA 3107). Alhamdulillah, Saya amat bersyukur kerana dapat menyiapkan tugasan ini dengan sebaiknya. Saya bertungkus-lumus  menyiapkan tugasan ini agar saya dapat menunaikan amanah dan tanggungjawab saya sebagai seorang guru pelatih di IPGKDRI.

Hubungan antara saya dengan rakan-rakan serta para pensyarah juga semakin rapat. Hal ini demikian kerana segala aktiviti akan kami harungi bersama dan segala perkara yang tidak tahu akan saya bertanya pada mereka. Hubungan silaturahim amat penting kerana dapat mewujudkan suasana yang harmoni yang membolehkan sesuatu kerja itu dapat dilakukan dengan sempurna. Dari segi peranan seorang guru pula, apa yang telah saya pelajari ialah guru bukan sahaja mengajar tetapi juga sebagai pembimbing, penyelaras dan fasilitator untuk sesuatu program yang berlangsung.

Pada permulaan mendapat tugasan ini, saya dan rakan-rakan sekumpulan telah membahagikan tugasan untuk mencari maklumat-maklumat yang dikehendaki dalam tugasan. Alhamdulillah kerjasama yang diberikan amat memberangsangkan. Saya berusaha dengan sebaik mungkin untuk mencari maklumat-maklumat sama ada di perpustakaan Ibnu Sinar, buku, internet dan sebagainya. Setelah kesemua dapat dicari, kami akan mengumpulkan dan menyemak kembali sama ada bahan-bahan tersebut menepati kehendak tugasan atau tidak.

Semasa kami meninjau di Prasekolah Al-Falah, saya telah mengenal pasti masalah sosioemosi dalam kalangan kanak-kanak di prasekolah. Sebelum mencatat ciri-ciri tentang sosioemosi tersebut, saya telah menyediakan satu senarai semak terhadap tingkah laku kanak-kanak yang dipilih. Ciri-ciri yang telah dinyatakan ialah bahasa, tingkah laku, afektif dan sosial. Semasa membuat pemerhatian tentang kanak-kanak yang dipilih, saya telah mencatat ciri-ciri yang berkenaan. Kanak-kanak yang dipilih ialah adik Muhammad Izzat Hamsyari bin Abd. Halim. Melalui pemerhatian yang dibuat, saya dapat mengetahui kekuatan dan kelemahan adik Muhammad Izzat Hamsyari bin Abd. Halim. Ironinya segala kelemahan akan saya mengatasinya.

  Hasil daripada perbincangan ahli kumpulan, kami memilih cerita bertajuk “Toyol” sebagai cerita kanak-kanak yang berkaitan dengan perkembangan sosioemosi dan perkembangan sahsiah kanak-kanak. Kami memilih cerita ini kerana laras bahasa amat mudah yang dapat memudahkan kanak-kanak menghafal dengan cepat serta mengingati cerita tersebut dalam jangka masa yang lama. Sebelum beberapa minggu pertandingan, kami telah memberi skrip berkenaan dengan cerita tersebut dan menyuruh menghafal ketika berada di rumah. Alhamdulillah, kanak-kanak ini telah menguasai penghafalan tersebut kerana pada pemerhatian kami kanak-kanak ini amat petah berkata-kata, mempunyai sikap ingin mencuba serta menghormati orang-orang yang berada di sekelilingnya.

Pada sesi latihan pula, kami telah mengajar kanak-kanak tersebut tentang gaya penyampaian, intonasi suara serta sentiasa pandang ke hadapan ketika bercerita. Pada permulaan, kanak-kanak ini berasa segan dengan kehadiran kami. Namun lama-kelamaan, kanak-kanak tersebut sudah berasa selesa dengan kehadiran kami. Guru-guru pelatih juga hendaklah peka dengan keadaan kanak-kanak prasekolah. Hal ini demikian kerana, apabila kanak-kanak berasa bosan terhadap sesuatu perkara, mereka akan malas untuk membuat aktiviti. Sebagai contoh, kami telah menyuruh kanak-kanak tersebut untuk bercerita berulang kali dengan membuat gaya serta intonasi suara. Namun apa yang dilihat kanak-kanak tersebut berada dalam keadaan diam serta tidak mahu mengikut arahan guru-guru pelatih. Ini membuatkan kami tertanya-tanya apakah punca masalah kanak-kanak bersikap sedemikian. Setelah banyak kali perkara tersebut berlaku, kami dapat mengenal pasti masalah yang dihadapi namun kami cuba untuk memperbaikinya. Kami juga selalu memberikan kata-kata semangat kepada kanak-kanak tersebut agar dia sentiasa berada dalam keadaan yang berkeyakinan tinggi. Kanak-kanak tersebut juga amat menghormati orang yang berada di sekelilingnya. Hal ini kerana, apabila saya memulakan topik perbincangan kami, kanak-kanak tersebut memberikan tindak balas yang begitu memuaskan. Selain itu, kanak-kanak ini juga sedia menerima perubahan ke atas dirinya. Sebagai contoh jika kami menyuruh memperbaiki kelemahannya, Amsyar sedia untuk menerima teguran tersebut dan membuat perubahan dan mempersembahkan kepada kami.

Masalah yang dihadapi pula adalah berkenaan dengan persediaan pemakaian bagi watak yang di ceritakan iaitu toyol. Kami mempunyai masalah untuk membekalkan pakaian kepada kanak-kanak tersebut. Kami ada menyuruh kanak-kanak itu bertanya kepada keluarganya sama ada mempunyai atau tidak baju dan seluar yang berwarna hijau di rumah. Namun jawapan yang diberikan adalah tidak ada. Oleh itu, hasil perbincangan kami, kami telah bersepakat untuk mengumpul duit untuk membeli baju dan seluar kanak-kanak tersebut. Saya dan rakan-rakan telah mencari baju dan seluar tersebut di beberapa buah kedai namun kebanyakan adalah hampa kerana kehabisan saiz. Namun kami tidak berputus asa, akhirnya kami telah berjaya menemui baju dan seluar berwarna hijau di kedai berhampiran dengan kawasan Gong Badak, Kuala Terengganu.

Setelah pakaian tersebut dibeli, kami menyuruh kanak-kanak tersebut mencuba sama ada muat atau tidak. Setelah kanak-kanak tersebut memakai, dia sangat menyukai pakaian itu dan tidak sabar untuk memakai pada hari pertandingan. Pada hari pertandingan  pula, Amsyar kelihatan sedih dan kurang berkeyakinan malahan menangis sebelum pertandingan bermula. Pada pendapat saya, kanak-kanak tersebut menyedari bahawa pakaiannya tidak secantik kawan-kawannya yang lain yang mengambil bahagian dalam pertandingan. Tambahan pula, kami ada meletakkan patung di dalam perut kanak-kanak itu untuk menjadikan watak toyol sebagai hantu yang buncit. Setelah ditanya kenapa menangis barulah kami faham bahawa kanak-kanak tersebut tidak menyukai kelihatan perut buncit. Oleh itu kami telah membuang patung tersebut dari perut kanak-kanak itu. Setelah tiba giliran Amsyar bercerita iaitu giliran yang ketiga, kanak-kanak itu kelihatan kurang berkeyakinan dan menunduk kepalanya di bawah serta lambat untuk mengingati jalan penceritaan. Namun cerita yang disampaikan amat jelas, kuat dan tersusun. Ini menunjukkan bahawa Amsyar amat malu apabila berhadapan di khalayak ramai. Kami juga berasa lega kerana kanak-kanak tersebut dapat meneruskan jalan ceritanya dengan elok walaupun terdapat sedikit kesilapan. Setelah diumumkan pemenang bagi pertandingan bercerita, Amsyar telah mendapat tempat kedua daripada enam orang peserta. Amsyar juga menunjukkan reaksi yang gembira dan kami memberi nasihat bahawa jika Amsyar memandang ke hadapan semasa bercerita berkemungkinan Amsyar akan mendapat tempat pertama. Reaksi yang diberikan oleh Amsyar amat positif iaitu Amsyar telah berjanji akan memandang ke hadapan pada pertandingan masa-masa akan datang dan akan membuang perasaan malu apabila berada di khalayak ramai. Ini menunjukkan bahawa perkembangan emosi dan konsep kendirinya telah meningkat dari negatif menjadi posiif.

Selain itu, tugasan ini dikehendaki untuk menulis penulisan akademik. Melalui laporan yang telah saya buat, saya telah dapat mengenal pasti masalah-masalah sosioemosi yang sering dihadapi oleh kanak-kanak. Sebagai contoh “bertanya tentang pelajaran, mengganggu rakan, berkongsi alatan permainan” dan sebagainya. Oleh itu, untuk mengatasi masalah-masalah sosioemosi ini, saya telah mencari langkah-langkah yang betul dari sumber-sumber yang berkaitan seperti buku, internet, jurnal dan sebagainya. alhamdulillah penerangan dalam bahan-bahan tersebut dapat saya mengaplikasikan untuk mengatasi masalah sosioemosi kanak-kanak prasekolah. Selain itu juga, saya dapat mengaitkan teori sosioemosi dengan masalah kanak-kanak dengan membandingkan emosi kanak-kanak sebelum, semasa dan selepas. Teori yang saya kaitkan adalah teori Erikson sebagai contoh dalam peringkat-peringkat perkembangan emosi (6-12 tahun) Kanak-kanak mesti menghadapi pembelajaran kemahiran baru atau sebaliknya untuk menghadapi risiko perasaan rendah diri, kegagalan dan tidak cekap. Alhamdulillah Amsyar dapat mempelajari dan mengatasi masalah yang dihadapi olehnya.

Akhir sekali, Dari seluruh pernyataan di atas, dapat saya simpulkan bahawa tugasan yang diberikan  pada kali ini lebih menyeronokkan dan tidak membosankan. Akhir kata, walaupun tugasan yang diberi agak mencabar, tetapi saya mengambilnya sebagai sesuatu yang positif iaitu ia akan membantu saya untuk mendapatkan seberapa banyak ilmu sebelum bergelar seorang guru. Sesungguhnya mengejar ijazah kelas pertama adalah matlamat dan harapan saya. Insya-Allah segala ilmu yang bermanfaat ini dapat saya gunakan pada suatu hari kelak untuk mendidik anak bangsa saya supaya menjadi insan yang  seimbang dari segi  Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek  dan  sosial (JERIS) bagi memenuhi Falsafah Pendidikan negara.






























No comments:

Post a Comment