Saturday 31 May 2014

PRA 3114 -PRINSIP DAN ELEMEN DALAM PENGURUSAN BERKUALITI

PRINSIP DAN ELEMEN
DALAM PENGURUSAN BERKUALITI

Oleh:
NORASMAH MOHD NOOR

Organisasi dapat didefinisikan sebagai satu unit sosial yang terdiri daripada manusia yang bekerjasama dan saling bergantung antara satu dengan lain bagi mencapai matlamat individu, kumpulan dan organisasi. Oleh itu beberapa unsur perlu ada di dalam sesebuah organisasi,  antaranya: organisasi sebagai satu unit sosial, penyatuan usaha, dan hubungan antara seorang individu dengan individu yang lain. Unsur-unsur yang perlu ada di dalam sesebuah organisasi ini memerlukan satu pengurusan yang berkesan. Kejayaan mengurus sesebuah organisasi ini boleh diukur dari aspek kecekapan, keberkesanan, produktiviti dan kualiti produk dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh organisasi.

Dalam membicarakan soal pengurusan sesebuah organisasi, kualiti sangat  dititikberatkan oleh seseorang pengurus atau pemimpin. Kualiti boleh difahami sebagai sebarang pemilikan yang kewujudannya boleh memanfaatkan pelanggan. Lebih banyak ia memanfaatkan pelanggan maka lebih tinggi nilainya dan begitulah sebaliknya. ‘Pemilikan’, dalam  kes ini merujuk sama ada manusia, objek material atau objek bukan material (Sulaiman, 2011). Tiga perkara asas yang menjadi fokus sesebuah organisasi iaitu aspek tugas yang dilaksanakan (business), pelanggan (customers)  dan pekerja (employees). Dalam mencapai kualiti kerja yang cemerlang organisasi mesti mempunyai perancangan dan perancangan itu termasuklah strategi yang berfokuskan kepada kecemerlangan. Kualiti di sini merupakan satu manifestasi kecemerlangan yang praktikal dan ia perlu dilaksanakan secara yang berstrategi (Barry, 1997).

 Dalam mengurus organisasi ini, beberapa prinsip pengurusan perlu diambil perhatian yang wajar.  Menurut Zaidatol Akmaliah Lope Pihie dan Foo Say Fooi (2003), prinsip ialah asas kebenaran yang diperkukuh melalui kajian, siasatan dan analisis. Secara umumnya, prinsip adalah kebenaran universal yang secara umumnya dapat digunakan oleh semua organisasi. Terdapat empat prinsip umum kualiti dalam sesebuah organisi. Ia terdiri daripada visi, misi, program dan matlamat. Keempat-empat prinsip umum kualiti ini merupakan  kunci kepada pelan strategi ke arah mencapai kecemerlangan sesebuah organisasi.
Dalam menguruskan organisasi, perancangan strategi perlu mengandungi keempat-empat prinsip yang akan menjadi panduan kepada organisasi dan bahagian-bahagiannya untuk bertindak selaras dengan keperluan dan matlamat yang dirancang. Menerusia perancangan strategi ini, membolehkan keseluruhan organisasi memahami bahawa organisasi mempunyai arah tuju dan cara sumber diperuntukkan.  Oleh itu  perancangan strategi yang mengandungi keempat-empat prinsip umum kualiti dalam mencapai dalam membina kecemerlangan ini dapat menghasilkan persekitaran organisasi yang cemerlang dan mengekalkan keseimbangan emosi, spiritual dan fizikal dalam sesebuah organisasi (Ibid, 1997)

Prinsip pertama dalam perancangan strategi ialah visi. Visi merupakan perjalanan mental dari perkara yang diketahui kepada tidak tahu, menghasilkan masa depan dari pelbagai fakta semasa, harapan, impian, bahaya dan peluang. Ia amat  diperlukan oleh sesebuah organisasi kerana ia menentukan kejayaan atau  kegagalan sesebuah organisasi. Visi menjelaskan ke arah mana hala tuju sesebuah organisasi dan  impiannya pada masa akan datang. Selain itu, visi juga menentukan  bentuk organisasi yang diinginkan dan suasana pelanggan pada masa akan datang (Barry, 1997). Dalam erti kata yang lain, visi menyatukan strategi dan budaya sesebuah organisasi. Justeru, visi membantu ahli-ahli  organisasi lebih memahami akan matlamat organisasi dan dapat mengambil tindakan dan menjalankan aktiviti dengan memberikan tumpuan kepada usaha mencapai visi organisasi yang ditetapkan.

Di dalam visi, terdapat pelbagai elemen yang  terdapat berhubung dengan sesuatu visi atau wawasan. Visi mengandungi elemen  pengetahuan berhubung dengan  hubungan semasa organisasi, termasuklah  pengeluaran, perkhidmatan yang diberikan, peralatan dan ahli-ahli sesebuah organisasi. Selain itu, ia juga mengandungi pengetahuan berhubung dengan arah tuju  masyarakat pada masa akan datang. Pengetahuan tersebut amat penting bagi memastikan jenis perkhidmatan  yang disediakan sesuai untuk memenuhi dan menampung keperluan masyarakat pada masa hadapan.

Dalam merancang visi pula, sesebuah organisasi perlu mengambilkira perubahan yang akan berlaku dalam sesebuah masyarakat. Dalam hal ini, visi mengandungi elemen kesedaran terhadap pesaing seperti arahtuju dan strategi pengeluaran mereka.  Dalam mendasari arah tuju ini, cabaran-cabaran yang berpotensi pada masa hadapan perlu dipertimbangkan dalam rangka membuat visi dan ini juga merupakan elemen yang sangat penting yang terdpat di dalam visi yang dirangka.

                Prinsip kedua ialah misi di mana misi merupakan langkah pertama dan dasar asas dalam perancangan strategi  ke arah kecemerlangan. Misi organisasi  ialah pernyataan yang luas berhubung dengan  arah  tuju  organisasi yang menjawab persoalan berhubung dengan sebab-sebab kewujudan sesebuah organisasi dan tujuannya. Pernyataaan  tentang misi sangat penting dan ia harus dibina oleh kumpulan eksekutif dengan input dan cadangan-cadangan dari keseluruhan  warga organisasi. Penglibatan warga ahli sangat penting kerana pernyataan misi haruslah  jelas, tepat dan komprehensif dan  mengandungi ciri-ciri seperti kecemerlangan, ‘benchmark’, fokus pelanggan, rakan kongsi, sumbangan kepada pelanggan, kesetiaan pekerja, kreativiti dan inovasi, tanggungjawab kepada pelanggan, panduan mencapai kejayaan, penambahbaikan berterusan, penambahbaikan perkhidmatan dalam komuniti, penambahbaikan bangsa secara keseluruhan, keperluan pelanggan dan stakeholders, dan ‘service driven’ (Barry, 1997).

        Pemahaman yang jelas terhadap misi sesebuah  organisasi akan menjadikan warga organisasi memahami tugas yang harus mereka laksanakan kelak. Justeru pernyataan misi haruslah dilengkapi dengan garis panduan berhubung dengan tindakan  dan aktiviti yang harus dilaksanakan oleh warga organisasi atau pekerja. Selain itu, misi organisasi juga harus menerangkan dan menjelaskan dengan terperinci kemahiran-kemahiran yang perlu ada dan perlu digunakan oleh ahli sesebuah organisasi ke  arah mencapai matlamat yang dirancang. Selain daripada jelas kepada ahli organisasi, misi juga seharusnya mengenalpasti pelanggan yang menjadi sasaran mereka. Pelanggan merupakan aset penting organisasi dan dengan cara mengenalpasti pelangggan ini, ahli organisasi mudah  memberikan tumpuan terhadap usaha-usaha untuk menarik pelanggan organisasi. Oleh itu misi organisasi perlu memberi gambaran nilai dan budaya organisasi kerna nilai budaya organisasi penting dalam membentuk personaliti sesebuah organisasi (Mokhtar, 2003).

        Misi organisasi bertujaun menyediakan garis  panduan, arah dan tujuan organisasi pada masa hadapan. Misi juga membantu organisasi menentukan usaha ke arah  mencapai matlamat bersama. Di samping itu misi organisasi juga membantu menentukan ‘market niche’ sesebuah organisasi.  Pemahaman dan  kejelasan  ahli organisasi terhadap misi organisasi akan dapat membina  satu standard kecemerlangan atau kecemerlangan yang unggul sesebuah organisasi. Ini selaras dengan pandangan Mokhtar (2003) yang menyatakan, misi  menyediakan satu garis panduan dalam membentuk objektif dan strategi ke arah kecemerlangan organisasi. Selain itu, misi juga menyediakan asas kepada peruntukan sumber organisasi. Melalui visi juga, dapat dijadikan dasar kepada cara membuat keputusan berhubung dengan keperluan dan masalah yang dihadapi oleh sesebuah organisasi.

        Prinsip ketiga dalam pengurusan organisasi ialah ‘goal’ (matlamat). ‘Goal’ bermaksud satu pernyataan berhubung dengan pencapaian yang diinginkan oleh sesebuah organisasi. Ia juga merupakan sasaran yang perlu dicapai disamping hasil yang diharapkan  daripada para pekerja sesebuah organisasi. Menurut Barry, (1997) bagi memantapkan keseimbangan dan keharmonian sesebuah organisasi, perlulah diwujudkan ‘goal’ yang mencakupi tiga aspek iaitu, ‘business’ (perkhidmatan yang ditawarkan), ‘associates/teammates’ (rakan sekerja) dan ‘customer’ (pelanggan). ‘Business Goal’, mencakupi aspek kerjabuat dan tugas serta tanggungjawab ahli organisasi serta penjelasan berhubung dengan peluang-peluang pasaran pada masa hadapan.  ‘Customer Goal’ pula menetapkan  pelanggan masa depan dan perkara-perkara yang diperlu disediakan  oleh  organisasi untuk keperluan  pelanggan masa depan mereka.

       Dalam sesebuah organisasi,  ‘Goal’ atau matlamat amat penting kerana dengan adanya matlamat organisasi, para pekerja atau ahli organisasi akan lebih memahami kehendak dan keperluan organisasi dan akan bertindak dan bekerja ke arah mencapai satu matlamat yang sama. Cara ini akan memberikan dorongan motivasi yang tinggi di kalangan ahli organisasi untuk mencapai matlamat yang telah ditentukan oleh majikan mereka. Justeru, ketua sesebuah organisasi haruslah menerangkan dan menjelaskan kepada para pekerjanya akan matlamat organisasi mereka.

Sebagai contoh, situasi yang berlaku di Jepun apabila pada setiap hari, ahli organisasi atau pekerja diingatkan tentang matlamat organisasi yang hendak mereka capai (Ary Ginanjar, 2010). Secara tidak langsung, matlamat organisasi akan tersemat ke dalam pemikiran bawah sedar mereka. Ini juga berlaku kepada organisasi besar di Malaysia seperti Petronas dan Esso yang setiap hari menjalankan perimpunan selama 20 minit dengan mengulang setiap perkara yang sama dengan tujuan untuk memotivasikan ahli dan menjamin keselamatan semasa menjalankan tugas.

        Matlamat sesebuah organisasi memainkan peranan sebagai panduan kepada ahli organisasi ketika membuat sesuatu keputusan atau penilaian terhadap kerja buat mereka. Menurut Mokhtar (2003), ahli sesebuah organisasi dapat membuat penilaian sama ada tugas dan aktiviti yang mereka laksanakan menepati matlamat yang ditetapkan oleh organisasi. Dalam konteks ini, jika didapati tindakan atau aktiviti mereka terkeluar atau menyimpang daripada matlamat yang ditetapkan oleh organisasi maka tindakan penambahbaikan perlu dilaksanakan. Dalam situasi ini, matlamat berperanan sebagai satu mekanisma yang mengawal pergerakan dan aktiviti ahlinya dalam sesebuah organisasi. Matlamat organisasi terbentuk berdasarkan misi dan visi sesebuah organisasi. Ia merupakan satu perancangan strategi sesebuah organisasi bagi memastikan matlamat yang dibentuk dapat meningkatkan dan memantapkan visi dan misi sesebuah organisasi.  Dalam ertikata yang lain, matlamat membantu mencapai dan merealisasikan misi dan visi sesebuah organisasi.

        Prinsip keempat dalam kualiti organisasi ialah ‘programmes’ (program). Program membawa maksud aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh sesebuah organisasi hasil daripada tindakan atau reaksi ahli organisasi berdasarkan visi, misi dan matlamat organisasi. Dalam organisasi, aktiviti-aktiviti ini dilaksanakan secara berperingkat-peringkat bagi memantapkan organisasi. Antara aktiviti yang boleh dilaksanakan  seperti pengurusan atasan, kursus persediaan dan latihan pegawai-pegawai muda  untuk pengurusan atasan, kursus motivasi pegawai-pegawai, kursus pengurusan masa dan maklumat (MIS) bagi memastikan ahli organisasi menggunakan masa bekerja secara bermanfaat dan menerima serta menyampaikan maklumat dengan cepat dan tepat, seminar dan kursus integriti bagi tujuan pengurusan eset dan melaksanakan tanggungjawab dengan lebih berkesan dan  usaha-usaha yang dilaksanakan untuk menghasilkan suasana kerja yang inovatif dan kompetetif (Hoy & Miskel, 2001)

        Program organisasi yang berkesan sudah pasti akan dapat mencapai matlamat organisasi yang dipengaruhi oleh misi dan visi. Setiap program yang dilaksana dan dirancang oleh sesebuah organisasi sudah semestinya berfokus kepada pencapaian aspek pelaksanaan kualiti dan dibangunkan berdasarkan ‘action-oriented’ dan ‘results oriented’. Apabila sesebuah organisasi merancang dan melaksanakan program tetapi tidak menyokong perancangan strateginya maka  kewujudannya perlu dipersoalkan. Melaksanakan program merupakan strategi untuk meningkatkan kualiti ahli organisasi dan menginstitusikan kecemerlangan. Ia akan mencipta persekitaran organisasi berdasarkan ‘ownership’ (pemilikan bersama). Matlamat strategi untuk kecemerlangan akan memberi kesan kepada matlamat kerja dan matlamat pelanggan.

        Berdasarkan kepada keempat-empat prinsip umum dan elemen kualiti sesebuah organisasi yang dibincangkan, (misi, visi, program dan ‘goal’) didapati keempat-empat prinsip ini sangat penting bagi memastikan organisasi mencapai keseimbangan dan harmoni dari segi tugas dan tanggungjawab, rakan sekerja dan pelanggan akan mewujudkan suasana kerja yang kondusif dan memupuk sikap taat dan setia kepada organisasi. Perancangan strategi yang mengambil kira prinsip umum kualiti dan elemen-elemennya, sudah pasti akan dapat meningkatkan kualiti organisasi dan mencapai matlamat yang telah ditetapkan.


BIBLIOGRAFI
Ary Ginanjar Agustian. (2009). Mengapa ESQ. Indonesia: PT. ARGA          Publishing.

Hoy, W. K. and Miskel, C. G. (2001). Educational Administration: Theory,    Research and Practice.  Singapore. McGraw-Hill Book Co.

Mokhtar Abdullah. (2003). Valued-Based Total Performance Excellence    Model: Baseline Assessment Criteria Guidelines For Organisations.      Kuala Lumpur: Institute of Islamic Understanding Malaysia.

Barry, T. J. (1997). Total Quality Organisation: Balance and Harmony for     Excellence. Kuala Lumpur: Penerbit Piramid Sdn. Bhd.
Sufean Hussin. (2004). Dasar Pembangunan Pendidikan Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Zaidatol Akhmaliah Lope Pihie dan Foo Say Fooi. (2003). Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan. Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Artikel yang tidak diterbitkan/ Nota Kuliah. Sulaiman Shamsuri. (2011). EDE         6423 Quality Management in Education.



No comments:

Post a Comment